Report ze střediska Zillertal od testovacího jezdce
Lyžování je můj koníček č. 2. Když mi kamoš poslal reklamu na sjezdovku Harakiri, věděl jsem, že se do oblasti musím dostat. Jestli sjedu avizovaných 78% jsem nevěděl, ale alespoň jsem svah chtěl vidět. (Vzpomněl jsem si na ty dva dny, jak jsem se chodil dívat shora na Coni v Risulu, než jsem ji sjel.) Tři roky nebyl na výlet čas, ale pak zavolala Radka, sežeň něco na velikonoce, sněhu je dost a bylo to jasné, kam se pojede. Cesta z Brna je orientačně nenáročná a vede většinou po dálnicích. Osobně bych tedy údolí zařadil mezi velmi slušná „v nejbližším okolí“ Brna.
Údolí má čtyři hlavní střediska Hochzillertal, Zillertal arena, Penken, Hintertux. Už z Brna jsem byl varován, že je škoda jezdit na Hintertux a Aborn.
Základní informace o středisku
http://www.bergfex.com/mayrhofen/preise/ ceny skipasů
http://www.bergfex.com/mayrhofen/panorama/ Penken
http://www.bergfex.com/zell-am-ziller/ Zillertal-arena
http://www.bergfex.com/hochzillertal/ Kaltenbach
http://www.bergfex.com/hintertux/ Hintextux
http://www.bergfex.com/mayrhofen/schneebericht/ počasí stav sněhu
- Jednodenní skipas platí pro středisko, ve kterém jste ho zakoupili. Dvou a vícedenní platí pro všechna střediska v údolí.
- Lyžařské mapky a místní značení na sjezdovkách jsou hodně nepřehledné. Pokud chce někdo skutečně projet konkrétní sjezdovku, chce to větší orientační zkušenost. Pokud se jen vozí v dané oblasti, tak mapky plně vyhovují.
- Všechna parkoviště jsou řízena obsluhou a jsou bezplatná.
- V popsaných areálech je dostatek různých chat a hospůdek poskytujících stravování
Je jasné, že hlavní lákadlo Harakiri se musím pokusit sjet hned první den. Tedy hurá na Penken.
Pokud nejedete skibusem, doporučujeme zaparkovat u lanovky Hochbergbahn. My jsme udělali chybu, že jsme chtěli začít kabinkou Penkenbahn. Parkoviště u lanovky je velmi malé a hned obsazené. Většina parkovacích míst v okolí je vyhrazena pro hosty místních ubytovatelů , tedy hrozí odtažení. Problém jsme hravě vyřešili zaparkováním na parkovišti na Ahorh a těch pár stovek metrů bez problémů došli pěšky.
U lanovky je tradiční přehledná mapa celého střediska včetně informacích o otevřených a zavřených sjezdovkách a stavu sněhu. Přes výborné sněhové podmínky a dva dny před velikonocemi, jsme během pěti minut seděli v kabince.
Samotný areál je velmi příjemný s odpovídajícím vybavením lanovkami. U lanovek se nachází až nadměrné množství různých hospůdek a rychlých občerstvení. Sjezdovky byly udržované. Příjemně mě překvapila rozmanitost volných terénů.
Protože jsme nebyli už 6 týdnů na lyžích, dali jsme si pár sjezdovek v kotli mezi Hochbergem a Penkenem na rozježdění a očima jsem hledal očekávanou Harakiri. Nic šokujícího nebylo vidět, asi bude někde za skálou. Nebyla. Samotná sjezdovka vás vítá velikou černo-žlutou cedulí s německým a anglickým nápisem o tom, že je velmi nebezpečná, že má sklon 78%, že je nejprudší udržovaná v sjezdovka v Evropě a že je určena jen pro výborné lyžaře. Samotné sjetí nic není. Je trochu užší , ale tím, že je rolbovaná a hodně krátká, tak ji sjede každý trochu lepší lyžař, který už viděl prudší kopec než je černá ve Špindlu.
Hodnocení střediska
Jezdit tam kvůli Harakiri je škoda času. Jsou tam nádherné jiné sjezdovky. Doporučil bych č. 7 a 17 z Hochbergu, 5,6,11 z Knorrenu a 12,13 z Penkenu.
Středisko je vybaveno většinou sedačkami , je velmi málo kotev. Díky mnoha modrým sjezdovkám bych doporučil i pro rodiny s menšími dětmi.
Celou noc pršelo a ráno je hodně zamračené. Doufáme, že lanovkami vystoupáme nad vrstvu mraků jako včera, ale to se nepodařilo.
V Kaltenbachu vás překvapí 5 venkovních parkovišť a jedno několikapatrové kryté. Také dvě souběžné lanovky jsou příjemné a během pár minut jsme v kabince. Už první pohled do mapy a výrazy typu freeride checkpoint a vedle něho 5 čárkovaných sjezdovek mířících do žlebů určitě nadchne. Oblast je velmi rozsáhlá, takže se domluvíme, že to vezmeme zleva doprava.
Že je starší typ lanovky Krossbichlbahn pokryt malou ledovou vrstvou jsme si všimli až za turniketem. Tedy než se doštracháme nahoru, jsme řádně na sedací části promočení. Sjezdovky s čerstvým prašanem a vyhřívaná Schnee-express nám zlepší náladu. Viditelnost tak 200 – 300 m nic moc, ale jezdit se dá. Občas vykoukne sluníčko s nezbytnou difúzí. Během půl hodiny je viditelnost tak na 50 m. Jezdíme jen tam, kde už to „známe“. „Trápíme“ se asi dvě hodiny v oblasti sjezdovek č. 5-11. Pak to vzdáváme. Ještě si den chceme prodloužit o sjezd sjezdovkou č.1 na Mittelstation. Kousek pod Zentrallstation mlha mizí. Tak jezdíme kolečko Mitellstation –Zentrallstation, dokud se sníh nezačne měnit v typickou jarní břečku, kterou bytostně nesnáším.
Hodnocení střediska
Výrazně lepší než Penken. Delší sjezdovky, hodně volných terénů, a to jsme projeli jen oblast pod Ofelerjochem. Středisko je vhodné pro rodiny s dětmi
Ráno je slunečné. V Zell im Zillertal nás opět čeká několik velkých parkovišť a dvě lanovky nahoru do areálu. Za pár minut sedíme v kabince a přemýšlíme, co se svahy udělal celonoční déšť. Nahoře nás čeká 20 čísel nového prašanu. Bereme to z vrcholu Karlspitz přes Ubergansjoch a Isskogel až Konigsleitenspitze. Jezdíme volný terén i po sjezdovkách.
Hodnocení střediska
Je nejlepší z těch tří, co jsme navštívili. Lyžařsky nejhodnotnější je oblast nad Zell im Zillertal a Konigsleitenem. Obě oblasti mají slušně dlouhé sjezdovky, chybí tam náročné černé. Ale to bohatě vynahradí volný terén s dlouhými pláněmi i úzkými žleby nebo malými skalkami na nácvik skoků. Lyžařský výlet přes čtyři propojená střediska tam a zpět je časově našlapaný. Je na něm hodně přejezdů lanovkou a různých nenáročných přibližovacích sjezdovek. Pokud byste to časově nestihli zpět, nespoléhejte na avizovaný skibus. Do Konigsleitenu jich jezdí jen pár denně a údajně jsou hodně narvané. Pro rodiny s dětmi doporučuji Arenu Center 1800 nad Gerlosem. Je to taková mírná široká placka s bezpečným dojezdem a nezbytným zázemím hospůdek. Radost dětem určitě udělá bezplatná měřená dráha obřáku.
Testovací jezdec: Milan Baier
CHCETE SE TAKÉ STÁT NAŠÍM TESTOVACÍM JEZDCEM A DOSTAT SKIPAS ZDARMA?? NEVÁHEJTE SE REGISTROVAT
Podrobnější info najdete ZDE